Arsenał - jego historia

Uwaga dziewczyny za 2 tygodnie arsenał:) większość z was była na arsenale już kiedyś ale niektóre nie, więc może pierwsze wyjaśnimy po co i co to w ogóle jest;) Czytajcie dalej a się dowiecie;)
Arsenał ma już swą wieloletnią tradycję ja jako młody harcerz jako pierwszy raz na arsenale byłam w Żabnicy... ale to nie o mnie historia... ważne jest to, że jest to w naszym hufcu pielęgnowany zlot, na którym organizowane są różne warsztaty i zajęcia, a pod koniec dnia gra... Dla nas harcerzy jest to bardzo ciekawy sposób na popatrzenie jak wyglądała akcja pod arsenałem, czyli Meksyk II. Właśnie dla upamiętnienia tej akcji organizowane jest to spotkanie. Ale co to jest Meksyk II lub jak kto woli akcja pod Arsenałem? Była to akcja, która miała na celu odbicie więźniów wiezionych do pawiaka, w tym także jednego z najwybitniejszych harcerzy Jana Bytnara ps. "Rudy". Akcja ta odbyła się w Warszawie 26 marca 1943r. Rudy został aresztowany 23 marca w swoim domu przez gestapowców, jeśli się jeszcze ktoś nie domyślił chodzi tu o II wojnę światową. Przyjaciele Rudego stwierdzili, że muszą go odbić. Udało się go odbić jednak zmarł 30 marca na wskutek odniesionych obrażeń podczas brutalnego przesłuchiwania gestapo.  Podczas akcji zginął od postrzału przyjaciel Janka Aleksy Dawidowski "Alek".

No to teraz znacie już historię Arsenału dlatego zachęcam wszystkich wzięcia udziału w tym biwaku;) Więcej szczegółów tutaj;)

Komentarze

Popularne posty